Hetast just nu!

14 mars, 2011

Köp riktiga köksredskap människa!





Vad är det med folk som använder fel köksredskap i köket?

Sånt blir jag smått irriterad på, när man kommer hem till folk och så har de helt opraktiska redskap. Här nedan är några punkter på åsikter jag har, dem jag kan komma på nu på rak arm alltså:


  • Ska man ta t.ex. tacosås ur en tacoburk som är djup och smal, då använde man väl en sked med långt skaft och inte en vanlig tesked! Och att fiska gurktärningar och tomat med en tesked är inte heller helt optimalt. Då passar en matsked bättre, hur svårt är det att granska det man ska ösa med en sked och avgöra storlek på sked att använda för att det ska bli mest praktiskt?
  • Ska man ta spagetti med en spagettislev så ska den väl orka lyfta spagettin utan att böja sig som en banan. För det har jag varit med om hemma hos folk.
  • Hur många har inte 10 olika dricksglas, i olika former och storlekar blandat i skåpet? Varför köper man inte ett halvt, eller ett helt dussin likdana glas. Det är ju inte så att glas är dyra, finns för så futtig summa som 29kr för 6 glas på IKEA. Det är 5kr styck!
  • Och när glasen börjar bli så gamla att det blivit så repiga och mörknat så man knappt ser igenom dem längre. Ni som fortfarande använder dem, ni har aldrig tänk på att det kanske är dags att slänga dem och köpa nya? För jag menar, då har man haft dem 10-15 år säkert.
  • Ska man äta glass, då gör man det med en tesked, inte fan vill man väl trycka i sig glass med en matsked, så äter man inte glass. Glass är kallt och man äter det lugnt i små "tuggor". däremot om man har tex fruktsallad till så kan en matsked passa bättre, eller om det är en glass med stora bitar av något slag i.
  • Sen kan jag inte förstå de som fortfarande använder gamla plåtkastruller, ni vet dom där med helt matt yta som uteliggarna använder. Investera i en lite nyare kastrull. IKEA säjer t.ex 3 kastruller för 79kr, och det tror jag man snabbt sparat in på energikostnaden med tanke på de borde vara moderna, och därav bättre på att leda värme. Ska inte säga det är så, för har inte forskat i ämnet. Men dom är i alla fall desto lättare diska och ser fräschare ut!
  • Sen har många 5 olika gafflar, skedar -och kniv-bestik i lådan. KÖP ETT SETT FÖR HELVETE istället för att blanda olika varianter, storlekar, mönster och former. Finns också billigt på IKEA, 16 delar för 29 spänn lixom! Då får ni matchande knivar, gafflar och skedar.



Som ni märker kan ni få ett helt nytt kökssett från IKEA för en fjantsumma om man köper det allra billigaste. Släng till lite stekspadar, slevar, smörknivar och annat så kanske ni till och med spräcker 200kr. IKEA är sjukt billig om man vill, det har jag märkt efter lite forskning för det här inlägget.


Det får räcka sådär, finns mycket mer att klaga på i svenska hushåll. Nu ska jag skicka min faktura till IKEA för att jag använt deras namn 6 gånger i detta inlägg, plus att jag länkat till dem 3 gånger. Så det här blir dyrt för dem!

Inga kommentarer: