Hetast just nu!

07 juni, 2010

iPhone 4


iPhone 4 presenterades idag.

Jag brukar inte skriva så mycket om iPhone då jag aldrig ägt varken iPhone, iMac, iBook, iPad, iPod, iPod Shuffle, iPod Touch, iSuck, iHang My Self och allt vad de nu heter. Visserligen var lanseringen av Ipod intressant, något helt nytt som intresserade mig.

MEN nu har Iphone 4G presenterats, och den träffa mig väldigt bra i smak. Tidigare iPhone 3G kändes inte riktigt rätt, även om det nog är en sjukt bra telefon och jag själv som så många andra säkert inte skulle vilja ha någon annan telefon om man väl köpt sig den. Men jag har knappt ens tittat på den eller än mindre provat den just för att kameran på 3,2 megapixel utan någon som helst blixt fått mig att välja bort den direkt, och tycker även den är lite klumpig och inte helt snygg i formen heller.

Det är det som är intressant med nya iPhone 4 som nu fått en 5 megapixel kamera med LED-blixt och HD videoinspelning. Hade dock gärna sett minst en 8,1 megapixel som är näst intill minimum numera på SonyEricssons bättre modeller, så liten besvikelse ändå. Designen är riktigt snygg med sin ram i rostfritt stål (som även fungerar som antenn) och dess front och baksida som är av starkt glas (samma glas som de använder på helikoptrars och snabbtågs vindrutor) som ska tåla en hel del jämfört med tidigare. Skulle tippa på att man nu kanske kan skippa de där löjliga plastskyddsfilmerna som alla köper för att skydda sina displayer.

Telefonen är 9.3 millimeter tjock vilket är 24% smalare än dagens iPhone. Displayen är på 3,5 tum precis som på föregående iPhone 3G. Däremot är upplösningen helt otroliga 326 pixlar per tum som är fyra gånger högre än dagens iPhone. 300 pixlar är tydligen gränsen för vad ögat kan se vid 10-12 tums avstånd, så räkna med något du inte upplevt förut på en mobiltelefon. Batteriet är också större än tidigare och ger 7 timmars tjejsnack, 3G-surfning i sex timmar och WiFi-surfning i 10 timmar. 10 timmars video, 40 timmars musik och 300 timmars standby. 32 GB minne och 802.11n. Svart och vit är färgvalen, och jag väljer en svart!

iPhone 4 kommer i USA med tvåårs-kontrakt 199 dollar för 16 GB och 299 32 GB. Säljstart är 24:e juni. I Sverige kommer den att börja säljas under juli. Man kommer att fortsätta sälja iPhone 3GS för 99 dollar.

Så fort Apple skickat en iPhone 4 (de har lovat att skicka en svensk modellen veckan innan release här i Sverige) så kommer det en kortare uppdatering där Afrobladet bedömmer skönheten.


Fler bilder på "läs mer"

Inga kommentarer: