Hetast just nu!

10 februari, 2010

Lodjursjakt 1mar-15april

Nu när de skjutit klart varg, då ska det börjas skjutas lodjur. Anledningen är att lodjuren skadar rennäringen i Norrland. Så därför ska man till exempel skjuta 18 djur i Dalarna, 7 i Örebro, 6 i Västmanland och 15 i Uppsala. Jag vet inte, men jag har då inte sett några renfarmar i varken Uppsala eller Örebro.

Lodjursstammen är redan klassade som "sårbar", efter att tidigare varit klassad som "nära hotad". Samma klassning som den kommer att få efter årets jakt. Jag tror aldrig jag har sett ett lodjur i naturen, och jag bor ändå i mellersta Sverige där jakten kommer äga rum. Så hur kan det finnas för många lodjur? Har dessutom aldrig sett en varg i naturen heller, och lär väl aldrig göra eftersom de skjutit flertalet av dem. Björn ser man aldrig heller. Nu är inte jag någon skogsmulle som springer i skogen, så kanske beror på det. Fast rådjur däremot ser jag väldigt ofta, och det tar jag som ett tecken på att det inte finns så mycket rovdjur i skogen, eftersom de verkar ha lätt för att överleva.

Jag tycker att de människor som är villiga att delta i lodjursjakten, eller rovdjursjakt överhuvudtaget. De människorna ska samtidigt delta i att springa runt i skogen obeväpnade mellan 16april-16maj, där andra människor utklädda till vargar, lodjur och björnar springer runt med hagelgevär och skjuter av ett mål på 150 jägare som staten lagt upp. Skulle vi inte jobba för ett rättvist Sverige..?

The Hunters becomes the Hunted


109 lodjur ska skjutas, upppdelat på:

Norrbotten 24, Västerbotten 35, Jämtland 60, Västernorrland 8, Gävleborg 8, Dalarna 18, Värmland 20, Västra Götaland 7, Örebro 7, Västmanland 6, Uppsala 15, Stockholm 1

Inga kommentarer: