Hetast just nu!

07 februari, 2010

Back in the days


Jag satt och fundera på när man var liten, hur roligt allting var.

När jag upptäckte en svag halstablett med smak av persika, som mer var som godis än halstablett. I skolan på låg- och mellanstadiet fick man ju aldrig ha med sig godis i skolan. Så jag gled runt och käkade halstabletter, och tyckte jag var skitcool som lurat hela skolans system.
Back in the days!

Eller när man smög utanför skolans område. Det va sådär "farligt och förbjudet" inga elever fick vistas utanför ett visst område. Gränserna kunde vara en väg, en skog eller ett staket. ALLA visste vart gränserna var. bakom fotbollsplanen, där var skogen. Det var så långt bort så lärarna kunde aldrig stoppa en, så dit smög man upp ibland och utforskade skogsdungen lite för varje vecka. Det var alltid lika farligt, det gällde att ingen lärare såg en från skolgården när man gick upp i skogen, och inte heller när man kom ut från skogen.
Back in the days!

När man fick vara ute och smälla smällare med kompisar före nyår. Det va ju aldrig roligt att bara smälla dem, utan det va roligare att spränga saker med dem istället. Stoppa in en kinasmällare i en leksaksbil, och se den flyga upp i luften och blir helt svart av sotet. Eller som när jag fick för mig att stoppa en stor smällare i grannens brevlåda. Otur nog låg det post där i som inte jag uppmärksammade som började brinna.
Back in the days!

Varje gång det var pappersinsamling så hade de en stor kontainer i vårat område där de slängde i alla säckar med papper som de åkt runt samlat in. För att sen köra allihop till återvinning. Jag och mina kompisar var jämt där och badade i kontainern bland alla papper, och försökte hitta nå kul tidningar. Det man hoppades på i den åldern var ju såklart serietidningar, typ Kalle Anka. Det var guld värt att hitta en serietidnng eller pocket. Min plastlillebror, som var några år yngre undrade vad vi gjorde där, och ville gärna också vara med. Så vi, eller jag sa till honom att vi letade porrtidningar. Han förstod ju inte vad det var, inte heller att det var ett skämt från min sida, utan han uppfattade det som att det var ett annat namn för serietidningar. Så hans pappa hade frågat vad han skulle dit och göra i kontainerna, så han hade svarat att han skulle leta porrtidningar med oss. Vem blir inte inkallad på ett pinsamt möte hemma sen då, jo jag. "-Lillebror säger att ni letar porrtidningar, är ni inte lite för unga för sånt?" Då avbryter min mamma samtalet "-Men hur gammal va inte du själv när du titta i porrtidningar?" Pappan tänker lite och svarar lite obekvämt "-Jag va nog ungefär i den ålder jag med..." Och där framför dem står jag och skäms ihjäll, jag som inte ens letat eller ägt en porrtidning vid den åldern, och så hamnar jag i denna situation. Jag ville ju bara hitta en Kalle Anka tidning.
Back in the days!

Tjejernas omklädningsrum på gympan var bredvid killarnas, och duschrummen var vägg i vägg med varandra med en dörr mellan för att underlätta vid städning. Grejen med dörren var bara den att det var 3 centimeter springa under den. Dock inte tillräckligt för att man skulle kunna se mer än tjejernas fötter. Så hur skulle vi lösa grejen med att få se tjejerna nakna utan att sticka under en spegel som skulle vara alldeles för synligt. Jo man skvätter massa vatten under dörren till tjejernas duschrum, sen släcker man hela duschrummet och duchar i mörkret. Då speglas tjejernas kroppar i vattnet. Det där kom ju tjejerna på efter en stund, så de började göra samma sak. Så sen blev det att alla sprang med handdukar i duschrummet, och alltid duschade med rumpan vänd mot dörren.
Back in the days!

Inga kommentarer: