Hetast just nu!

09 mars, 2012

Post, igen!



För 3:e gången idag

Jag bor i ett område där jag kan få post upp till tre gånger under en dag, av tre olika postbärare. Det är först de där vanliga, som alla känner till. De har någon slagt trumpet som logga, de kör gula bilar, och syns även på gula cyklar och mopeder. Kallar sig smart nog bara "Posten". Nummer två som dykt upp de senaste åren är grönklädda, kör gröna bilar, cyklar på gröna cyklar, och heter "Bring Citymail". De har tagit en del ärenden som Posten annars gjort tidigare. Det jag inte förstår är hela deras miljötänk. Som jag fattat det delar de bara ut post varannan dag, och på så vis ska det bli miljövänligare. Men hur kan det bli miljövänligare om först Posten ska komma varje dag, sen ska Bring Citymail komma varannan dag, med post som jag tidigare fick utdelad av Posten.

Jag hade förstått idén om Bring Citymail hade tagit över hela Postens hantering, och det bara hade delats ut post varannan dag. Men nu delas det ut adresserad post upp till två gånger per dag. Och ännu en tredje gång på dagen kan jag få post, det är när "Svensk Direktreklam" kommer med sina reklamutskick som minst är två gånger i veckan. Dem känner man igen på att det oftast är någon liten snorunge som springer i trappen som om han gick på LSD, han har bakat ihop alla reklamblad till ett enda paket, så man får själv lösa puzzlet att få isär dem. Sen springer han runt med någon blå vagn, eller har två stora blåa lådor på sin 27 växlade mountainbike där han har alla reklamblad.

2 kommentarer:

Rikard Spålséus sa...

Hej! Flikar in att Bring Citymail delar post var tredje vardag, enligt ett rullande schema, och att vi klimatkompenserar för alla utsläpp som vår verksamhet medför. Redan 2008 blev vi världens första klimatneutrala postföretag.

Att det får finnas flera postleverantörer är tillåtet enligt svensk lag sedan 1993. Poängen med det är att främja konkurrens, vilket i det här fallet har medfört att svenska portoköpare sparat över 30 miljarder sedan vi (Citymail) startade 1991.

Självklart är det ur miljöhänseende oftast bättre med en leverantör än två, men att det finns konkurrens gör att vi både (Citymail), Posten och andra leverantörer sporras till att ständigt jobba för att minska våra utsläpp. Till exempel delas en övervägande majoritet av våra försändelser ut med cykel. Och det är ju själva utsläppen som är miljöproblemet, inte konkurrensen.

Vänligen

Rikard Spålséus
Informationsansvarig
Bring Citymail Sweden AB

Afrobladet sa...

Tack för klargörandet :)