Hetast just nu!

02 juni, 2012

Volvo V60 Plug-in Hybrid

Pressvisning och provkörning har skett

I ett samarbete med Vattenfall har Volvo tagit fram sin nya Volvo V60 Plug-in Hybrid. Det är en bil med en dieselmotor som driver framhjulen, och en elmotor som driver bakhjulen. Bilen bygger på den vanliga Volvo V60 D5, men man har bytt beteckningen till D6 då elmotorn står för +1.

Flera köralternativ
Man kan själv välja hur man vill köra bilen. Kör man bara på el blir bilen bakhjulsdrift med 70 hästar. Kör man bara på diesel får man samma effekt som en D5 på 215 hästar. Kör man på både el och diesel blir det fyrhjulsdrift och en total effekt på ungefär 285 hästkrafter. XC60 Plug-in Hybrid som kommer senare sägs kunna få upp till 350 hästkrafter. Elmotorn kan driva bilen upp till en bit över 120 km/h, så det funkar helt ok att köra bara på el upp till ungefär 5 mil då batterierna tar slut. Tillsammans med dieselmotor kan man kör 100 mil på en tank/laddning. Vid vanlig körning då bilen kombinerar de båda motorerna har Volvo sagt att man hamn på en medelförbrukning av smått otroliga 0,19 liter per mil och CO2 på 49. Detta är siffror som inte ens alla EU-mopeder klarar av, så visst är det en bensinsnål bil. Sen får man självklart räkna med att ström inte är gratis när man ska ladda bilen, om man inte kan knycka el på jobbet då.

Sedan kan man kombinera dessa två motorer på flera olika sätt med olika programval som man lätt väljer med en knapptryckning:

Hybrid
Bilen kör på el upp till en viss gräns, gasar man lite extra går dieselmotorn igång.

Pure
Här höjs gränsen för när dieselmotorn går igång och man kör mest på el. Även här går dieselmotorn igång om man gasar på för en omkörning eller något liknande.

Power 
Nu sätts både diesel -och elmotorn igång, växellådan hoppar även det in i ett sportläge. Så i detta läge kör man med fyrhjulsdrift och kraften av 285 hästkrafter vilket ger 0-100 på 7 sekunder.

Save
Här ser bilen till att det finns kraft kvar i batterierna. Detta är bra om man till exempel kör långt och vill ha kvar batterier tills man kommer in i stan igen.

AWD
Kan vara bra i situationer då man behöver fyrhjulsdrift för stunden. Det kan vara att man hamnar på en väldigt snöig väg eller att man ska backa ner sin båt i sjön.


Utrymme och pris
Elmotorn och batteriet tar självklart extra plats, och det är bagageutrymmet som får offra sig ofrivilligt där. Inlastningen är högre än på vanliga V60 då man fått höja upp golvet för att få plats med batterierna. Enligt Volvo kostar det dem 120.000kr exklusive moms att köpa in en elmotor och batteri. Därav hamnar priset på en V60 D6 AWD Plug-in Hybrid runt 560.000 kr efter alla extra justeringar och utrustning som måste tilläggas. Det kan jämföras med en V60 D5 AWD som kostar runt 380.000 kr. Volvo bygger först 1000 bilar nu i vinter som börjar levereras efter nyår, varav 300 levereras till Sverige och är redan sålda.


 Fler bilder på "läs mer »"


Inga kommentarer: