Hetast just nu!

07 februari, 2012

SJ 3000 - Premiärturen


Idag klockan 12:20 var det premiärtur för SJ:s nya snabbtåg SJ 3000 

Tåget ska ersätta de numera gamla SJ 2000/X 2000 tågen. De nya tåget ska vara vara mycket mer driftsäkrare och klara vårat vinterklimat bättre. Och det är väl på tiden att Sverige får tåg som faktiskt går att köra på vintern. Om det nu är så att det stämmer får väl tiden avgöra, men som jag förstått det är det väl inte alltid bara tågen som krånglar på vintern, utan det är rivna elledningar, frusna växlar och massa annat. Kanske även inkompetent ledning, vad vet jag.

Färden för den första resan med SJ 3000 gick från Stockholm till Sundsvall.

"Tågen är cirka 107 meter långa och har fyra vagnar och säten för 245 passagerare, varav 64 i första klass. Tågen får köra i max 200 km/h, men skall gå att uppgradera till högre farter, ända upp till 250 km/h. Eftersom SJ ska köra dessa tåg på fjärrtågssträckor, har de bekvämare säten, bistrovagn och internet ombord (3G- och 4G-mottagare används utvändigt). Dvs ungefär detsamma man finner på X2. Till skillnad mot X2 har X55 ett eget ADB- system, med elektroniska tavlor i samtliga vestibuler och i bistron. X55 är inte multipelkörbar med X50-X54." källa: Wikipedia

Inga kommentarer: