Hetast just nu!

12 september, 2010

AGA AQVIA Exclusive

Funderar på köpa en sån där kolsyremaskin . Ja jag vet, jag är lite efter... Men jag har aldrig gillat sån där billig cola läsk, och inte heller tycker jag om att dricka rent vatten. Men efter att jag blivit bjuden på Fun Light saft med kolysrat vatten så insåg jag att det fanns andra användningsområden. Smaken blev helt ok faktikst, även om det nog inte är något jag vill dricka större mängder av. Men kan vara bekvämt ha en kolsyremaskin hemma, vid besök, eller för att bara piffa upp saften lite :) Sen kan jag ju alltid fylla på kolsyran i någon avslagen colaflaska som man öppnat och glömt av i kylen, kanske.

Ärligt talat har jag börjat bli lite trött på släpa hem litervis med läsk och sedan släpa dem tillbaka igen för att panta. Att kolsyra själv är ju både mer ekonomiskt, bekvämare och även bra för miljön. Så det kan ju vara värt ett försök, se om det blir någon hit även hemma hos mig. Eller om den mest blir ståendes och oanvänd.

Tidigare har det bara funnit tråkiga fula modeller i plast som inte ens ser trevliga ut att ha ståendes framma, men dessa från AGA är i rostfritt stål och finns i 5 färger (även en svart finns) och tror det till och med skulle se lite trevliga ut i köket. Det bästa vore ju helt klart att köpa en kran som man installerarr i diskbänken, och sen sitter patronen under diskbänken. Men då är vi uppe i 3-5000kr, så det får väl bli en "portabel" till att börja med, och sen den dagen man flyttar och bygger sitt drömkök så får det bli version 2.

Är det någon som vet hur bra kolsyran håller sig i flaskan? Om man tex öppnar en 1,5 liter flaska Coca Cola och sen bara dricker 2 glas, då är den ju i princip avslagen efter 24 timmar. Dessa flaskor ska ju tydligen ha hermetisk försegling, som gör att kolsyran håller sig länge. Men frågan är ju om man ska ta det med en nypa salt? Menar dom kanske om man har flaskan full i kylen, eller håller den sig även om den är halvfull...

Inga kommentarer: