Hetast just nu!

22 januari, 2010

En lång-fredag










Jag köpte en skrivare/kopiator/scanner idag. Tänkte först köpa en för 2000kr, men så kom jag tänka på att jag knappt ens skriver ut någonting. Så hitta jag en riktigt snygg från HP som kostade 800kr på NetOnNet (min favoritbutik) Tänkt dom är ju alltid billigast, men jag kollar alltid med prisjakt innan jag köper något. Och då hade Expert (värdens annars dyraste elektronikkedja) jubileumspris på just den skrivare. 599kr, som hittat! Nästan så man kan få ihop till den bara genom att gå och samla lite tomburkar på stan.

Så jag begav mig till Expert, sa till säljaren att jag ville ha den där och pekade på den i hyllan. Så jag fick gå med honom till datorn, så skulle han knappa in mina uppgifter. Plötsligt säger han attt han var tvungen gå bort till hyllan kolla någonting. Sen när han kommer tillbaka, då går han och bär på en kartong med en vit skrivare från Canon. Så säger han "-Jag glömde bort säga att vi har den här på rea också, den kostar bara 499kr. Och jag personligen tycker den är bättre . Den kopierar och scannar precis som HP. Jag har en själv, så jag skulle ta Canon" Då tänkte jag att är han dum i huvudet, han är försäljare, och så vill han att jag ska köpa en billigare produkt. Så jag tror såhär, hans chef har sagt till honom att de där jävla Canonskrivarna måste vi bli av med, det är ingen som vill köpa skiten. Så ni får extra bonus om ni lyckas sälja dem.

Jag spelade med och var trevlig, och tog en titt på Canonskrivare. För det första var den vit, och jag ville ha en svart skrivare. För det andra så sa jag till honom att "-Men du, det är väl ingen display på Canon som på HP?" Då började han titta på kartongen. (hallå tänkte jag, han hade ju en hemma själv sa han, då behöver man inte titta på kartongen) Han svarade mig med att den hade en display, och bad mig gå med till hyllan för att titta på den. Då upptäcker han att det enda till display den hade var en liten ruta som visade gröna digitala siffror, som visade antalet kopior man ville skriva ut. Så ursäktar han sig med att det va väl inte rikigt samma typ av display, då HP har en färgskärm, med touch ram. Men då förklarar han att "han" aldrig tittar på displayen ändå, man styr ju allt från dataskärmen. Men jag skiter väl i hur han använder sin skrivare, nu är det jag som ska köpa skrivare. Och jag tycker det ser lite roligare ut med en färgskärm, där man gör sina val för att lätt och snabbt kopiera ett papper eller skriva ut en bild när datorn inte är påslagen, och även om den är påslagen.

Sen kommer det bästa av allt, han står där knappar in de sista siffrorna på datorn, så frågar han mig "-Vill du ha försäkring, 250kr kostar den?" Jag tackade nej direkt, och så sa jag till honom att det är ju ungefär vad skrivaren kostar. Hör ooch häpna, men han höll med mig om att det var onödigt!

Försäljare dom är så jävla luriga. Minns en gång på OnOff tror jag det var. Ett par skulle köpa tv, så tjuvlyssnade jag lite på deras konversation. Då hörde jag säljaren säga "-Det här är en jättebra tv, mina föräldrar köpte precis en sån här för några veckor sen" Är det regel nummer 1 man lär sig på försäljarskolan "1. Hitta på att du, någon i din familj eller nära vän nyss köpt eller äger just den produkten du försöker sälja"

Inga kommentarer: